Energetsko svetovanje: Ekonomična uporaba osebnega avtomobila in kombiniranih vozil
Tudi v žirovniški občini je veliko voznic in voznikov osebnih avtomobilov. V občini je veliko naselij, zato je avtomobil poleg koles zelo pomembno prometno sredstvo.
Vsakih štirinajst dni lastniki avtomobilov pričakujejo vladni ukrep zvišanja – znižanja cen naftnih derivatov, med katere spadajo.
Bencin EURO 95, bencin EURO 98 in dieselsko gorivo-
Znižanje skoraj ne dočakamo. Pač pa rekordne cene naftnih derivatov. Vlada ne zmanjša trošarin, saj je to vir za polnitev državne blagajne. Bencin v Sloveniji je dosegel rekordne cene.
Zunanji razlogi so dvig surove nafte na svetovnih trgih, nekolikšna rast ameriškega dolarja. Kriza v Perzijskem zalivu, odpoved dobave iranske nafte za države EU. Tudi v Libiji še ni proizvodnja nafte normalizirana po lanskoletni revoluciji in spremembi vodstva države.
Posledica vsega tega so rekordne cene naftnih derivatov v Sloveniji in Evropi.
- CENE POGONSKIH GORIV IN KURILNEGA OLJA
So v mesecu marcu 2012 dosegle rekordne cene v Sloveniji.
Pogonska goriva: BENCIN 95 cena 1,463 EUR/liter
BENCIN 100 cena 1,478 EUR/liter
DIESELSKO GORIVO cena 1,343 EUR/liter
EL kurilno olje cena 1,026 EUR/liter
1 liter ima kurilnost 10 KWh, cena na KWh je 0,1026 EUR
3.
– PRIMERJAVA CEN V SLOVENIJI IN SOSEDNJIH DRŽAVAH
95 – oktanski bencin diesel gorivo
Avstrija 1,44 1,43
Italija 1,82 1,75
Madžarska 1,46 1,50
Hrvaška 1,41 1,33
Slovenija 1,463 1,343
– KOLIKO BENCINA JE KUPIL SLOVENEC S POVPREČNO PLAČO
S povprečno plačo se je v Sloveniji v januarju 2006 lahko kupilo 819 litrov neosvinčenega bencina. Januarja 2009 pa kar 1109 litrov. Po rekordni podražitvi pa le 683 litrov. Razlika je 426 litrov ali skoraj 40 % odstotkov manj kot leta 2009.
Januarja 2009 je porabnik s povprečno plačo lahko kupil 1730 litrov kurilnega olja, zdaj pa le še 974 litrov, kar je 756 litrov manj. Zato ni čudno, da so se v Slovenijo zopet začeli kuriti stari toplovodni kotli in vse mogoče lokalne kurilne naprave.
- KAJ PREOSTANE LASTNIKU AVTOMOBILA ?
Varčevanje, načrtovanje voženj, za krajše razdalje priporočamo pot pod noge, ali za zdravo telo – na kolo. Avtomobil »jekleni konjiček« je velik porabnik energije, če je pri hiši. Poraba bencina je odvisna od prevoženih km na leto in od dejanske porabe bencina na 100 prevoženih km.
Sodobna družba je postala energijsko potratna, saj za ogrevanje hiše porabi okoli 15 000 KWh, za pripravo tople vode 1500 KWh, poraba električne energije je letno 3000 KWh. Skupaj letno skoraj 20 000 KWh.
Za vožnjo z avtomobilom srednjega razreda, ki porabi povprečno 8 – 9 litrov bencina na 100 km prevožene poti, je poraba energije:
10 000 km na leto 8 000 – 9 000 KWh
15 000 km na leto 12 000 – 13 500 KWh
20 000 km na leto 16 000 – 18 000 KWh
Avtomobil, ki prevozi letno 20 000 km porabi skoraj enako energije, kot jo porabi družinska hiša.
Finančno pa je to še večji zalogaj, ker je cena bencina višja na KWh od kurilnega olja za 0,0437 EUR/KWh.
4.
- KAKŠEN STROJ JE AVTOMOBIL
Avtomobil je toplotni stroj, ki energijo goriva – bencina pri eksplozijskem vžigu bencinsko – zračne mešanice spreminja v motorju s pomočjo bata in batne ojnice v vrtenje gredi. Pri tem dobimo mehansko delo – pogon avtomobila in toplotno energijo dimnih plinov, ki se odvajajo skozi izpušno cev na prosto. Istočasno pa ogrevajo ohišje motorja, ki ga moramo prisilno hladiti.
Če primerjamo avtomobil in ogrevni nizkotemperaturni kotel, ki ima 93 % izkoristek goriva, smo lahko srečni, da toliko energije koristno izrabi. Na cesti ni tako, avtomobil je toplotni stroj in rabi za delovaje veliko bencina na uro ali prevoženih 100 kilometrov poti, mora imeti čim bolje hlajen pogonski motor. Ogrevni kotel pa mora biti čim bolje toplotno izoliran.
Pri avtomobilu za drag denar ogrevamo okolico in prispevamo še k povečanju količine toplogrednih plinov v atmosferi. Fosilna goriva so znana po tem, da so največji onesnaževalci okolja. Avtomobili imajo pri tem velik delež.
Zato razvite države obvezno merijo pri tehničnem pregledu koncentracije posameznih komponent v izpušnih plinih na primer CO, CO2 NOx itd.
Izkoristek bencina v avtomobilu je zelo slab od 18 – 20 % pri tehnično izpopolnjenih avtomobilih. Okroglo bi lahko rekli, da izkoristi 20 % goriva to je 1/5 vse ostalo pa so toplotne izgube z dimnimi plini in v okolico.
Od 1 litra se koristno izkoristi 0,2 decilitra, 0,8 litra pa so toplotne izgube.
CENA KORISTNE ENERGIJE PRI BENCINIH V EUR/KWh
1 liter ima kurilnost 10 KWh
…………………………………………………………………………………………………………………………
cena cena z 20 % izkoristkom
…………………………………………………………………………………………………………………..…….
95 oktanski bencin 1,463 EUR/10 KWh 0,731 EUR/KWh
100 oktanski bencin 1,478 EUR/10 KWh 0,739 EUR/KWh
kurilno olje 1,026 EUR/10 KWh 0,111 EUR/KWh
pri 92 % izkoristku
…………………………………………………………………………………………………………………………
Razlika pri izkoristku med bencinom in EL kurilnim oljem je zelo velika, ker je izkoristek pri ogrevanju večji za 72 % odstotkov od avtomatskega.
AVTOMOBIL JE VELIK PORABNIK ENERGIJE IN VELIKA FINANČNA POSTAVKA V DRUŽINSKEM PRORAČUNU.
Avtomobil sodi nedvoumno med večje porabnike energije, tako v svetovnem, državnem in družinskem merilu. Če porabljeno energijo preračunate v tolarje, ugotovite, več ko se vozite, bolj veliko breme je za vaš proračun.
Ker avtomobil porabi veliko energije, so zato možni tudi veliki prihranki energije, če je zato znanje in volja. Ne bi vam želel soliti pameti z nasvetom, da avtomobil porabi najmanj kadar stoji.
5.
Tako kot druge tehnične pridobitve je tudi avtomobil rezultat človeškega napredka, ki ob smotrni uporabi lajša življenje, veča produktivnost in polepša prosti čas.
Pri avtomobilu gre za tisti prihranek, ki ga voznik doseže brez velikega odrekanja. Ni varčevanje samo pri gorivu in mazilu je tudi pri popravilih in vzdrževanju. Na varčevanje vpliva tudi izbira in velikost avtomobila, ki najbolj ustreza potrebam voznika – družine in prometne infrastrukture – stanje cest v državi.
REDNO VZDRŽEVANJE – MANJŠI STROŠKI
Visoke cene bencinov dajo vedeti lastnikom avtomobilov, da je za avtomobil treba tudi kaj narediti, da je poraba goriva manjša:
- Redni servisni pregled po priporočilih proizvajalca.
- Pravilna nastavitev vseh naprav – pregled s testerjem, ki edino ugotovi napake pri sodobnih avtomobilih.
- Menjava oljnega in zračnega filtra in obvezno pranje pri mokrih filtrih
- Takojšna demontaža strešnega prtljažnika, ko ni več potreben.
- Ni priporočljivo polno napolniti rezervoar za gorivo, če se takoj ne odpravite na pot, gorivo se razteza z višjo temperaturo in lahko izteka po odzračevalni cevki.
- Kontrolirajte redno tlak v pnevmatikah, polnite do predpisanega. Uporabljajte kvalitetne pnevmatike, že zato, da se boste varno vozili.
- Pravočasno zamenjate zaradi varnosti in ekonomike letne pnevmatike z zimskimi in obratno. Zimske so poleti premehke, letne pa pri nižjih temperaturah pretrde. Tudi to je lahko vpliv na porabo goriva.
- Izpušni sistem naj bo originalen, prav tako nastavljena geometrija preme in brezhibni amortizerji.
- Vžigalne svečke naj bodo s predpisano toplotno vrednostjo in menjave po navodilih proizvajalca avtomobila.
- Predpisano olje sodi v motor, svetujemo pa menjavo raje preje kot pozneje. Kratke vožnje so veliko bolj obremenjujoče za mehanske vrteče naprave, kot dolge.
- Pospravite prtljažnik avtomobila, odvečni kilogrami tudi za avto niso dobri.
VARČEVANJE ZA VOLANOM
Napovedi strokovnjakov, da so rezerve surove nafte še za 40 – 50 let, so motiv za varčevanje s tekočim gorivom. Stroški za gorivo so tisti, ki jih občutimo najbolj direktno, predstavljajo pa le od tretjine do dobre polovice vseh stroškov od nakupa avtomobila, do vzdrževanja.
6.
KDAJ SE ZAČENJA VARČEVANJE ZA VOLANOM ?
Že pri odločitvi za nakup avtomobila. Ko se odločate za nakup, pretehtajte kaj potrebujete. Če potujete malo vam bolj odgovarja manjši avtomobil. Če ste poslovnež, trgovski potnik, pa je za vas primeren večji avtomobil, ker je bolj udoben in varen. Če ste obrtnik vam bo prav prišel avtomobil, ki je specializiran za te potrebe.
KATERI AVTOMOBIL JE CENEJŠI MANJŠI ALI VEČJI ?
Najcenejši je tisti, ki najbolj zadovolji vaše potrebe, ki je še dovolj močan, velik in okreten. Na prvo mesto pri nakupu postavite vaše potrebe in način uporabe – mestne ali daljše vožnje.
ALI JE VERJETI PROIZVAJALCU KOLIKO GORIVA PORABI ZA 100 KM POTI ?
Samo deloma, ker so po predpisih avtomobili testirani pri enakomerni hitrosti 90 km/h in 120 km/h in v mestni vožnji. V praksi pa se vožnja od voznika do voznika razlikuje. Zato je poraba goriva – bencina praviloma večja.
KDAJ AVTOMOBIL TEČE NAJBOLJ VARČNO ?
Pravilom po ravni cesti, je poraba goriva manjša, če se motor vrti z manjšim številom vrtljajev. Pri 2000 vrtljajih v minuti je poraba manjša, kot pri 4000 ali več. Avtomobilski motor teče najbolje v območju največjega navora to je v območju med 3000 – 4000 vrtljajev na minuto.
KAKO PA JE NA VZPETINAH ?
Pri vožnji navkreber je osnovno pravilo, da motor mora zlahka vleči, zato je potrebno prestaviti v nižjo prestavo. Polni plin in četrta prestava porabi več goriva, kot nižja prestava in le del plina.
KAKO RAVNATI S PEDALOM ZA PLIN ?
Težka noga – velika poraba goriva! Ne glede na hitrost vožnje in prestavo pomeni pohojeni plin do konca potratno vožnjo. Varčno vozite, če nikoli ne boste brez potrebe pritiskali čez 2/3 giba pedala za plin – to velja za vse načine vožnje in situacije v prometu. Drugo je potreba in reševanje nastale situacije.
KAKO ZMANJŠATI PORABO V MESTU ?
Mestni promet ne zahteva običajno ostrih pospeškov, zato je mogoča vožnja z nizkimi vrtljaji. Večina avtomobilov dobro pospešuje že med 2500 – 3000 vrtljaji. V mestni vožnji se zaradi sunkovite vožnje plin – zavora zelo poveča poraba goriva.
KAJ, ČE NI MERILNIKA VRTLJAJEV V AVTOMOBILU ?
Sodobni avtomobili ga imajo že skoraj vsi. Potem se ravnate po občutku, menjave prestav morajo biti čim manj občutne navzgor in navzdol.
VARČEVATI PO VSEJ SILI ?
Je nesmiselno, če ovirate promet, delate kolone. Zlasti ne morete varčevati pri prehitevanju, pretaknite v pravilno prestavo in plin pohodite tudi, če je treba do konca.
7.
ALI GUME RES VPLIVAJO NA PORABO GORIVA ?
Da kar v precejšni meri, zlasti pomemben je tlak. Premalo napolnjene se hitreje obrabijo. Najmanjši kotalni upor nudijo radialne gume z jeklenim pasom, ki so nekaj dražje, danes pa zaradi varnosti že v večini. Ne varčujte pri gumah, lahko zato kupite nov avtomobil, če je cesta spolzka gume pa gladke.
JE REDNO NADZIRANJE PORABE GORIVA POTREBNO ?
Je, ker kaj hitro odkrijete morebitna odstopanja in avto, zato servisirate ali ugotovite vzrok. Zapisujte količino goriva, ki ga polnite v avtomobil in prevožene kilometre, ter izračunajte porabo za 100 kilometrov poti. Račun je preprost napolnite rezervoar polno zapišete prevožene kilometre. Po daljši vožnji napolnite rezervoar polno, količina polnitve so porabljeni litri. Zapišete kilometre na števcu in jih odštejete do predhodnega stanja. Rezultat je na primer; 20 litrov porabe za 300 kilometrov prevožene poti 20 : 300 = 0,066 litra na kilometer krat 100 = 6,6 litrov na 100 kilometrov.
Privoščite si silvestrsko zabavo in izračunajte koliko bencina ste kupili v letu dni, koliko ste prevozili kilometrov v letu dni. Če vodite evidenco to ni težko. Izračunajte koliko vas je to stalo. Če zapisujete količino goriva in ceno na črpalkah pri polnjenju seštejte samo zneske. Če ste se veliko vozili, vam bo rezultat verjetno pokvaril novoletne praznike.
DOBER RAZGLED – ČISTA VETROBRANSKA STEKLA
Stroške posredno tudi znižate, če redno čistite vetrobranska stekla in montirate povečavo v ogledalu. Tudi ogledalom privoščite nego. Dober pregled vam omogoča varno parkiranje, pogled na vse strani. Povečava pa približevanje od zadaj. Če ne upoštevate tega, kaj kmalu lahko obiščete avtoličarja ali pa imate praske za spomin.
LUČI SVETIJO DOBRO LE ČISTE !
Za varnost vožnje so obvezno prižgane luči po predpisih. Te so pa dobro vidne le če so očiščene. Pa tudi nočna vožnja je veliko bolj varna, če so reflektorji čisti in dobro osvetljujejo cestišče. Ne pozabimo tudi na čistočo pozicijskih luči – bolj smo opazni. Istočasno pa prižgane luči podnevi obremenjujejo električni sistem, okvare žarometov so večje – menjave svetilk pa tudi, pa tudi poraba goriva.
ZA KONEC NASVET VSEM VOZNIKOM !
- Pri polnjenju rezervoarja na črpalki ne premaknite vozila, vedno prej plačajte, video nadzor registrira vaš premik in ste lahko na seznamu voznikov, ki niso plačali.
- Obvezno shranite račun za gorivo nekaj mesecev, da lahko dokažete plačilo.
- Tudi, če vas kdo priganja s hupo ali kretnjami ne premaknite vozila, preje plačajte. V nasprotnem primeru, bo lahko natočil ravno toliko goriva in se odpeljal na vaš račun, tudi ti primeri so že bili. Za vas je rešitev edino račun, če ste premaknili vozilo preden ste plačali.
- Ni odveč tudi nasvet, da pazite na svoje registrske tablice, da so dobro pritrjene. Nepridipravi jih običajno odstranijo in natočijo gorivo na bencinski črpalki in se odpeljejo. Vas pa čakajo težave z naftno družbo, ki vas opominja, da niste plačali goriva – bencina ali dieselskega.
8.
Brezplačne informacije in nasvete dobite v Energetsko svetovalni pisarni Jesenice, Titova c. 7. Uradne ure so v torek in četrtek od 15 – 18 h. Ob vsakem času deluje avtomatski telefonski odzivnik – telefonska številka 04 / 586 39 87.
Energetski svetovalec
AVRELIJ RAVNIK